Doorgaan naar hoofdcontent

Balans na narcose

Vorige week donderdag ben ik onverwacht geopereerd: ik had een miskraam en mijn lichaam bleek het niet zelf te kunnen. Ik voelde me doodziek en een spoed-curettage was de enige oplossing. Ik ben blij dat ik geholpen ben, maar oei, oei, oei! Wat is die narcose een vreselijke troep!

Zoals ik al eerder zei: in balans zijn is geen statisch gegeven. Het is een constante beweging, zoals de schalen bij een weegschaal. Soms zijn de bewegingen groot, maar soms is het maar een heel klein tikje omhoog of omlaag wat nodig is om het ideale evenwicht weer te vinden.
Met het doormaken van deze miskraam is mijn evenwicht niet alleen op psychisch gebied, maar ook op lichamelijk gebied behoorlijk door elkaar geschud. Het gevolg is dat je nog een tijd daarna bezig bent je balans terug te vinden. Ik merk dit altijd als eerste aan waar ik “trek” in krijg. Doordat ik al jaren heel goed “in tune” ben met mijn lichaam, weet ik dat mijn lichaam echt feilloos aangeeft wat het nodig heeft. Wanneer ik een niet te stoppen trek krijg in iets, is dat omdat het nodig is. Dat geldt óók voor junk-food! Zaak is dan wel om uit te vinden welk stofje het is waar mijn lijf blijkbaar behoefte aan heeft: zout? Vet?

De narcose heeft veel in mijn lijf teweeg gebracht en er vielen mij wat dingen op in de afgelopen dagen. Ik deel ze graag met jullie, want ik denk dat veel mensen er gebaat bij kunnen zijn.

Allereerst: de bijwerkingen

-                     Slaperigheid, vermoeidheid, afwezigheid, slecht concentreren, het gevoel alsof je niet “in” je lichaam bent, maar een beetje zweeft.
-                     Ondanks vermoeidheid niet in slaap kunnen komen
-                     Het gevoel alsof er mieren onder je huid door marcheren
-                     Overgevoeligheid voor geluid
-                     Kramp in de darmen, moeizame stoelgang

En hier heb ik de afgelopen dagen steeds trek in gehad:

-                     brood
-                     kaas
-                     koekjes/gebak
-                     pindakaas

Wanneer ik de bijwerkingen en mijn “cravings” naast elkaar zet, zie ik wel waar het mee te maken heeft: de bijwerkingen hebben energetisch vooral effect op het “niet in het lichaam” kunnen komen. Het is alsof mijn energetische lichaam bij wijze van spreken ergens bovenin blijft hangen. Mijn cravings hebben vooral betrekking op zetmeel en dierlijke vetten. Dit is in mijn geval dan heel logisch: dit zijn voedingsstoffen die voor mij heel verzwarend werken. Wanneer je mij brood en andere deegwaren laat eten, wordt ik loom en zwaar. Maar ook kaas heeft dat effect op mij. Kortom: het is eigenlijk heel logisch: mijn lichaam wil mij helpen mijn balans terug te vinden door me terug “naar beneden” te trekken. Ik heb dan ook heel braaf naar mijn lijf geluisterd en heb mij de afgelopen dagen vol gegeten met speltbrood met flinke plakken kaas (tosti’s!) of een flinke lik pindakaas. Zelfs gebak was binnen handbereik, want mijn zoon was jarig.

Wat klinkt als een vreselijk ongezonde uitspatting was voor de gemiddelde snoeper natuurlijk nog steeds gezond: speltbrood met desem, gebak zonder suiker (en van speltmeel)…. Maar na 5 dagen ben ik er helemaal klaar mee. Bah! Vandaag kreeg ik opeens weer zin in groente en fruit. Hoera!!!! Dat betekent dat mijn evenwicht zich blijkbaar aan het herstellen is. Ik mag weer “licht” voedsel eten van mijn lijf! J Door mee te gaan met datgene wat mijn lijf aangeeft, geef ik het de gelegenheid zijn evenwicht te hervinden. Nu is het dus blijkbaar tijd om de rommel uit mijn lijf te werken, want met het eten en drinken van meer base-vormend voedsel kan mijn lichaam zich ontgiften. En dat is meteen ook merkbaar: de stoelgang komt weer op gang en ik heb een lichte hoofdpijn. Ik drink dus veel water (wat ik al dagen doe), maak detox-sapjes en gebruik weer geen dierlijke eiwitten en vetten. Door de detox-effecten voel ik me vandaag niet optimaal, maar ik weet dat dit een heel goed teken is: mijn lichaam werkt alle medicijnen en narcose er eindelijk uit. Wat een perfecte machine is het toch!

Mijn tips voor wanneer jij wilt herstellen na een operatie:

-                     Drink veel (zuiver) water
-                     Rust zo veel mogelijk. Ook als je niet slaapt, rust je toch uit.
-                     Vertrouw je lijf: eet de eerste dagen waar je trek in hebt. Vergeet schuldgevoel!
-                     Wanneer de trek verandert, is het tijd om te ontgiften.* Doe dit rustig aan!

* Dit geldt vooral voor mensen die voor de operatie al een behoorlijke balans hadden op dit gebied. Ben je iemand die last heeft van “vreetbuien” en dat soort zaken, dan is het eten nog te veel verbonden met je emoties. Je kunt dan minder goed afgaan op je trek, want dan is het misschien niet ingegeven door intuïtie, maar door emotie. In dat geval kun je het beste langzaam beginnen met detoxen na ongeveer 5 tot 7 dagen.

Ontgiften:

Ik heb het hier over een basis de-tox die je helpt weer in je normale doen te komen. Het is wellicht een goed idee om daarna een grondiger ontgiftings-programma te volgen.Voor echte detox programma’s zijn er heel goede adviezen beschikbaar (kijk vooral op: www.legallyraw.be !).
Om een goede basis terug te vinden is het belangrijk je zuur-base balans terug te vinden. Hiervoor is het belangrijk om vooral base-vormend voedsel tot je te nemen. Door dit te doen, stoot je lichaam vanzelf al heel wat gifstoffen (zuurvormend) af. Je zult je snel beter voelen.

De basis principes:

-                     Eet voldoende groene bladgroente, verse groente en fruit
-                     Drink voldoende zuiver water (minimaal 1.5 tot 2 liter-pas op: te veel is ook niet goed!)
-                     Gebruik even zo min mogelijk dierlijke vetten en eiwitten
-                     Gebruik zo min mogelijk granen **
-                     Gebruik deze dagen ook noten en zaden zo min mogelijk

** Heb je toch behoefte aan een “bodempje”, gebruik dan volle rijst of quinoa. Of gekiemde granen zoals boekweit.

Hoe pas je dit toe in de praktijk:

Drink veel water en ontgiftende sapjes. Gebruik smoothies en salades om je voldaan te voelen en je benodigde groente en fruit binnen te krijgen.

Hieronder vind je een recept voor een heerlijke de-tox sap boordevol groente en fruit. Een green-smoothie is de makkelijkste manier om aan je groene bladgroente (en fruit!) te komen en een “vol gevoel” te hebben.

Ontgiftigingsverschijnselen


Door te onthouden dat basevormend voedsel ontgift, en zuurvormend voedsel “vasthoudt”, kun je bijsturen: krijg je te veel ontgiftigingsverschijnselen (b.v. hoofdpijn of zelfs diarree), of je voelt je heel slap worden, dan neem je wat meer zuurvormend voedsel. Je kunt dan bijvoorbeeld kiezen om een beetje kaas of noten aan je salade toe te voegen, of (volkoren!) pasta bij je groente te eten. Ik eet in dat soort gevallen ook wel eens een rijstwafel. Het helpt echt.

Ik wens je veel succes en…..gezondheid!

Sanna 21 augustus 2013

Recept voor overheerlijke detox-sap



Ingrediënten:

1 flinke komkommer     
2 stengels bleekselderij
3 á 4 friszure appels
1 kleine venkelknol
1 stengel rabarber
paar druppels citroensap (om het verkleuren tegen te gaan)

Alle ingrediënten goed wassen en vervolgens in de sapcentrifuge doen. Proost!!

(Bewaar dit sap maximaal 12 uur in een glazen fles in de koelkast)




Reacties

Populair

Recept: Fries roggebrood

Een recept voor het échte roggebrood, zonder tarwe, geraffineerde suiker, gist, conserveringsmiddelen of broodverbeteraars. Wie kent het niet: het échte Friese roggebrood… Dat hele donkere, beetje plakkerige brood waar je nog de hele korrel in ziet? Je kunt het natuurlijk in elke supermarkt kopen, maar aangezien wij Heel Gezond willen eten, en dus geen broodverbeteraars, suiker, conserveringsmiddelen en dat soort dingen willen eten, wordt dat al best een beetje lastig. Daar komt nog bij dat in de meeste roggebroodjes in de supermarkt tarwe is toegevoegd. En dat wil ik liever niet. Dan heb je als alternatief het fantastische Soggus roggebrood, dat je bij de Natuurwinkel kan kopen. Lekker! Maar wel behoorlijk prijzig. Dus….wij maken het gewoon lekker zelf! Tot voor kort was het nog nooit gelukt een goed recept te vinden, wat ik aan kon passen aan mijn wensen. De meeste recepten gebruiken roggemeel. Maar dat geeft nooit het effect van het roggebrood wat je in de winkel of b

Recept: Drakenbrood

Recept voor Drakenbrood Herfsttijd/Michaëlstijd is de tijd van het overwinnen van onze angsten en donkere kantjes in ons zelf. Dit vergt moed. 29 september is de dag van St. Michaël, de Aartsengel die de duivel (draak) versloeg en uit de hemel bande. Voor kinderen wordt deze innerlijke beleving van de herfsttijd verbeeld door het verhaal van Joris en de draak. Ridder Joris die de draak verslaat is een prachtig beeld van moed en kracht.  Speciaal voor deze dag wordt dan ook een drakenbrood gebakken die symbool staat voor de overwinning van het goede over het kwade, en het aanspreken van je eigen moed. Voor iedereen die deze kwaliteit kan gebruiken, of voor hen die zojuist hun eigen “draken” succesvol hebben bestreden, is hier het recept voor een Heel Gezond drakenbrood, uiteraard natuurlijk gezoet. Het deeg wordt bereid in de broodmachine. Dit scheelt een heleboel werk en “gedoe”. Maar natuurlijk kan het ook heel leuk zijn om zelf deeg te kneden. Daar schrijf ik een

Boter klaren stap voor stap

Wanneer je niet goed tegen koemelk-eiwit kan, is het klaren van boter vaak een handige oplossing. Hierbij zijn de eiwitten uit de boter gezeefd (geklaard, dus) en blijft alleen het botervet over. In de oosterse keuken is deze vorm van boter ook bekend als “Ghee”. Je kunt het ook in de natuurwinkel of toko kopen, maar dan kost het vaak een vermogen. Veel handiger is het om het zélf te maken. Je kunt dan zelf kiezen of je voor biologische of reguliere boter gaat. Let op: dit kan een oplossing zijn voor mensen met een koemelk EIWIT-tolerantie. Voor mensen met een lactose-intolerantie lost dit niets op. Lactose blijft ook in de Ghee aanwezig. Er kunnen ook nog sporen van het eiwit achterblijven, dus heb je een sterke intolerantie? Probeer dit dan voorzichtig uit. Waarom bakken met (geklaarde) boter? Bij het verhitten van vetten, ontstaat er een reactie in de moleculen. Dit gebeurt vooral bij de onverzadigde vetzuren. Zij zijn wat men noemt “niet stabiel” bij verhitting. Die ni