woensdag 27 augustus 2014

Het belang van vaderen

Als jaren ’70 kind van gescheiden ouders, ben ik altijd opgevoed met het idee dat vrouwen heel goed in hun eentje kinderen kunnen opvoeden. Sterker nog: als ik mijn moeder en mijn tantes moest geloven, waren vrouwen eigenlijk veel beter in het opvoeden van kinderen. Een man was eigenlijk alleen maar ballast. Mijn jeugd bevestigde dit gegeven ook: de twee vaders (biologisch en stief) die ik had, waren nou niet bepaald geweldig (ik houd het netjes). Ik heb dan ook heel lang gedacht dat ik ooit BOM moeder zou worden.

Maar…..in de loop van mijn leven kwam ik er achter dat het toch allemaal wat anders zat. Ik zal je hier niet vermoeien met mijn eigen ervaringen. Samenvattend kan ik zeggen dat mijn reis naar volwassenheid en moederschap mij leerde dat een vader onmisbaar is voor een evenwichtige opvoeding. Natuurlijk hebben we het over een “gezonde” vader-kind relatie. Wanneer er sprake is van misbruik, verslavingsproblematiek of dat soort zaken is het natuurlijk een ander verhaal. Maar dat geldt uiteraard ook voor moeders. Vandaag praat ik over “normale” vaders en moeders, en hoe belangrijk het is voor een opgroeiend kind om die beiden mee te mogen maken.

Volgens onderzoek is de rol van de vader in de opvoeding essentieel. Een vader brengt elementen in die het kind weer heel andere kanten van zichzelf laat ontwikkelen en ontdekken. Moeders schijnen vooral gericht te zijn op zorgen, warmte, stabiliteit en veiligheid. Vaders laten hun kinderen spannende avonturen beleven, dingen ontdekken en moedigen ze aan om risico’s te nemen en de wereld te ontdekken.

Vooral de laatste decennia is onze samenleving steeds meer gefeminiseerd (vervrouwelijkt): je ziet het overal in terug: risico’s worden zo veel mogelijk afgeschermd, over allerlei zaken moet eindeloos worden gedebatteerd voor er tot actie wordt overgegaan…. We proberen onze kinderen zo veel mogelijk te beschermen tegen pijn, teleurstelling, afwijzing…. “Pas op hoor!” “Nee, klim maar niet in die boom, je zou er uit kunnen vallen”…. Om nog maar te zwijgen over het enorme aantal veiligheids-maatregelen die getroffen moeten worden in de kinderopvang en op scholen.
Volgens veel vooraanstaande pedagogen zijn we hierin veel te ver doorgeschoten: we vertroebelen hierdoor de ervaringen van onze kinderen. We ontnemen ze belangrijke ervaringen die nodig zijn om zich gezond te ontwikkelen. Vooral jongens zijn hiervan het slachtoffer: hun van nature aanwezige behoefte aan ontdekken en actie wordt onderdrukt, en wordt aanzien als “druk” of “lastig”. Waarom zit dat kind niet gewoon stil?

Van nature is een vader meer geneigd zijn kind te stimuleren te ontdekken. Hij grijpt minder snel in, wat het kind de mogelijkheid geeft ervaringen op te doen. Wie kent het niet: de vader die zijn kind boven zijn hoofd omhoog gooit. Als moeder houd je je hart vast: “Pas op!!!” Maar wat blijkt: het kind giert het uit, vindt het fantastisch…. En ontdekt: ik ben veilig. Mijn vader is er voor mij en laat me niet vallen. Een prachtige basis om mee te krijgen. Met dit gevoel van veiligheid kun je stap voor stap de wereld durven onderzoeken en ontdekken, want onbewust weet je dat het leven soms heel spannend kan zijn, maar dat je altijd weer opgevangen wordt.

Is vaderen dan beter dan moederen? Zeker niet! Beiden zijn onmisbaar en vullen elkaar aan. Nu is het nog belangrijk dat moeders dit ook weer inzien. Onze emancipatie is nodig geweest en heeft ons veel gebracht. Maar nu is het nodig dat we ook de vaders weer respecteren in hun eigenheid. Een vader moet niet leren moederen….Een vader moet gewoon lekker vaderen!

Mama Sanna

27 augustus 2014 

vrijdag 1 augustus 2014

Recept: vruchten schepijs


Dit schepijs is uitsluitend zoet door de vruchten. Puurder dan dit kan het niet! Gebruik hiervoor goedkoop ingekocht fruit en (over-)rijpe bananen die je in je vriezer bewaart. Dit recept komt uit het E-boek: Tips en Tricks voor tussendoortjes met kids. (Verkrijgbaar in de webshop)

Benodigdheden:

Ingevroren plakjes banaan (dit is altijd de basis)
Ingevroren vruchten (b.v. aardbeien)
Koude (!) Yoghurt of (soja-/rijst-) melk (klein beetje, anders wordt het milkshake)
Blender (eentje die ijs kan crushen!)

Hoe doe je het:

Doe alvast een bodempje yoghurt of melk(vervanger) in de blender. Zo veel dat de messen voor ¾ onderstaan. Doe nu de bananen stukjes er in. Begin met kleinere beetjes, anders lopen je messen vast omdat het één koude klomp is. Het is een beetje aanvoelen. Je mag de hoeveelheid steeds verder opvoeren, als je merkt dat de messen het aan kunnen. Blender de eerste stukken met “pulse”, totdat je merkt dat het goed kapot gehakt wordt. Is de banaan eenmaal aan stukken, dan kun je de andere vruchten toevoegen, en indien nodig nog meer yoghurt of melk(vervanger). Blijf blenderen totdat er een romige massa ontstaat.

Schep deze romige massa in schaaltjes/kommetjes en  geef er een lepeltje bij. Genieten!!!!

Variatie:

Romig banaan-choco ijs


Bananen blenderen met melk(vervanger). Doe er op het laatst een schepje carobe/cacao doorheen.

Recept: vruchten-waterijs

Lekker, makkelijk, snel en gezond
Leuk om samen met je kind te maken.

Benodigdheden:

1 deel verse vruchten (b.v. aardbeien, mango, kersen, peer, appel, etc.)
1 deel vruchtendiksap
3 delen water

IJsvormpjes

Werkwijze:


Ontpit en schil de verse vruchten en pureer ze in een blender. Meet op hoeveel milliliter puree je hier van overhoudt. Doe een zelfde hoeveelheid diksap in een grote kan en voeg daar aan drie keer de hoeveelheid water toe. Doe de puree hierbij. Roer het goed door.





Zet nu de ijsvormpjes klaar en vul ze met het zojuist klaar gemaakte vruchtensapje. Doe het in de vriezer (-18 graden) en laat het daar een etmaal staan. Je ijsjes zijn klaar!!










Om ze makkelijk uit de vorm te krijgen, kun je ze even onder de (warme) kraan houden.

Eet smakelijk!

Mama Sanna

Tip: voor meerkleurige ijsjes (dus laagjes van meerdere soorten fruit) heb je tegenwoordig erg leuke ijsvormen te koop van het merk Zoku. Duur in aanschaf, maar het schept heel veel mogelijkheden! Ik heb ook gemerkt dat je in deze ijsmaker meer zachte vruchten kunt gebruiken, terwijl dat in de gewone vormpjes nog wel eens mislukt: het stokje blijft dan niet zitten. Experimenteer naar hartelust: in het algemeen geldt: hoe meer water, hoe harder het ijs.

 



IJS!

Illustratie: Fiep Westendorp uit: Floddertje


Zomervakantie…..en wat voor één! Heerlijk weer, elke dag opnieuw. Ik weet niet hoe het zit bij jullie thuis, maar bij ons zorgt dit weer er voor dat we heel erg trek krijgen in…..ijs!
Nu zijn wij wat dat betreft een ijsjes-familie: we eten ze het hele jaar door. Echt, je kunt ons wakker maken voor ijs! Ook als het kwik ver onder nul gaat, zie je ons genieten van een lekker ijsje. Toegegeven: bij dat soort barre temperaturen kiezen we dan wel voor roomijs, en niet zo snel voor waterijs. Maar verder? Het maakt ons niet uit: Italiaans, sorbet, room, met of zonder stokje of hoorntje…..Als het maar ijs is! Mijn jaren werkervaring bij één van de beste ijsmakers van Nederland tijdens mijn studiejaren, zal daar vast de oorzaak van zijn.

“Hoe doe je dat dan, als je geen suiker gebruikt?” hoor ik mensen vaak vragen. “En wat als je geen koemelk kunt verdragen?” En: hoe zit dat met tarwe?” Ja….de grote vraag is natuurlijk: hoe eet je je ijs gezond? Daar heb ik in de loop van de jaren een weg in gevonden, die ik vandaag graag met je deel.

Allereerst ga ik een onderscheid maken tussen buitenshuis en thuis ijs eten. Het spreekt voor zich dat thuis ijs eten het natuurlijk al véél makkelijker maakt om dat Heel Gezond te doen. Vooral als je zélf je ijsjes maakt. Daarvoor volgen hieronder twee makkelijke recepten. Maar ja…soms ben je een dagje weg, of op vakantie en dan wil je ook wel eens een ijsje snoepen. Wat doe je dan?

IJs onderweg


Zoals je wellicht intussen van mij weet, is dat ik pleit voor de gulden middenweg. Een gezonde levensstijl is pas gezond, als het geen dogma wordt. Dus….ja: ook mijn gezinsleden eten soms gewoon producten uit het “reguliere” circuit. Soms ontkom je daar gewoon niet aan. Maar dat is afhankelijk van hoe veel last jij of je gezinsleden hiervan ondervinden. Zelf ben ik zéér gevoelig voor suiker, dus ik weersta de verleiding om een ijsje uit de vriezer van het tankstation te pakken. De gevolgen zijn voor mij dermate hinderlijk dat dit mij de trek al ontneemt. Maar voor de rest van het gezin valt het wel mee, dus zij hebben het er graag voor over. Dat is een afweging die je voor je zelf moet maken. Maar ook binnen het aanbod onderweg kun je gezondere keuzes maken.

Allereerst: welke ingrediënten wil je er absoluut niet in hebben?Denk hierbij aan: melk, zoetstoffen, tarwe/gluten, kleur-, geur- of smaakstoffen, etc.. Ga je voor biologisch of mag het regulier? Enzovoorts.
Stap 2: waar ben je? Het spreekt voor zich dat als je op het strand bent, en er maar één ijstentje is, je keuze beperkter is dan als je door de stad loopt. Welke mogelijkheden zijn er?

Wanneer je dat voor jezelf in kaart hebt gebracht, kun je keuzes maken. Het klinkt heel ingewikkeld, maar in de loop der tijd word dit zo’n gewoonte dat je deze stappen binnen enkele seconden doorloopt. Je “scant” als het ware je omgeving en de mogelijkheden en weet binnen no-time welke richting je uit kunt. Het zal je verbazen hoe snel je kinderen hierin mee gaan. Het is voor hen namelijk ook overzichtelijk: jij biedt ze een keuze of een aantal keuzes aan binnen bepaalde grenzen en dat is heel prettig voor ze.

Voorbeelden uit de praktijk


Ik heb voor jou mijn eigen keuzes op een rijtje gezet, zodat je een praktisch voorbeeld hebt. Daar gaan we.

Stap 1: de stoffen die ik er niet in wil hebben (voor mijn kinderen):

Kunstmatige zoetstoffen
Chemische toevoegingen (kleur-, geur- en smaakstoffen)

Voorkeur: biologisch en/of ambachtelijk gemaakt (indien mogelijk) en zo min mogelijk geraffineerde suiker (utopie!)

Voor mijn gezin heb ik de keuze buitenshuis dus best ruim gelaten. Maar dat is ook omdat ik er van uit ga dat we niet elke dag buiten de deur een ijsje eten. Dan kan er af en toe wel eens wat suiker, koemelk en tarwe gegeten worden.

Stap 2: waar zijn we?

Voorbeeld 1: in het zwembad. Hier is de keuze natuurlijk beperkt. Er staat een vriezer met Ola ijsjes. Tja…dan mogen ze een waterijsje kiezen. Daarin ken ik intussen de verschillende soorten. Die kleine ijsballetjes in zo’n bekertje, die tintelen op je tong? Niet doen! Boordevol chemische rommel. Het beste is gewoon nog steeds de ouderwetse raket of sinassplit. Ook die opduw-ijsjes kunnen er nog mee door. Ben ik in een gulle bui, dan kan een cornetto of schatkistje ook nog door de beugel. Toch is dit niet mijn ideale manier van oplossen. Meestal probeer ik ze te laten wachten tot we úit het zwembad zijn, en zoeken we een andere oplossing: een ijssalon óf….een natuurwinkel!

Voorbeeld 2: dorps- of stadscentrum. Hier wordt het al makkelijker! Stel, je bent een dagje aan het strand. Neem dan even de moeite om het dorpje in te lopen. Vaak zijn daar wel ijssalons te vinden, en verruim je dus het aanbod. Zoek het liefst ééntje die zelf zijn ijs maakt. Daar maken ze reclame voor, dus dat weet je snel genoeg. Het kan ook zijn dat ze ijs betrekken van een ambachtelijk werkende ijsmaker, ook dat wordt vaak aangegeven. Hoe dan ook: geef je ogen goed de kost: hoe zien de vitrines eruit? Waar adverteren ze mee? Hoe zijn de kleuren van het ijs? Felle, onnatuurlijke kleuren en groen- en blauwtinten wijzen (vaak) op kleurstoffen. Checken dus! Vertrouw hierbij ook een beetje op je intuitie. Kies een salon uit waar vakmanschap van uitstraalt. Dat merk je snel genoeg.
Vervolgens kies je je ijsje. Wil je geen tarwe? Neem een bekertje. Wil je geen melkproducten? Kies voor sorbetijs. Het allerbelangrijkste: geniet er van met volle teugen! Wanneer je je ijsje gaat eten met de gedachte aan wat er allemaal niet goed aan is, ben je pas écht ongezond bezig! Geef je kinderen mee, dat af en toe een “gewoon” ijsje eten ook gewoon lekker kan zijn.

IJssalons met een extraatje

Leuk om te merken: steeds meer ijssalons willen gezonder ijs maken. Dat is een goed streven! Het begint vaak met yoghurt ijs, maar er zijn er die verder gaan dan dat. In onze regio (Gooi en Vechstreek) heb ik twee superfijne ijssalons gevonden die er echt voor gaan om het zo gezond mogelijk te doen: Pistache in Hilversum (lekker én gezellig!!!) en Dolomiti in Bussum. Bij de laatste was ik blij verrast door zijn “gezonde smurf”: een variatie op het o zo bekende en o zo ongezonde blauwe smurfenijs. Hij kleurt zijn smurfenijs met spirulina! Wat een fantastisch idee vind ik dat! Ook zijn pistache ijs is anders dan anders: in plaats van aroma’s en kleurstoffen werkt hij met échte pistache-olie. Het gevolg: bruin pistache-ijs (in plaats van groen), die echt naar de noten smaakt. Romig en vol….een aanrader!!!! Helaas is het ook voor hen nog zoeken naar een écht goede suikervervanger voor het suikervrije ijs, maar ze gebruiken al geen aspartaam en dat is al een heel goed begin!


IJssalon Dolomiti in Bussum is één van die salons die echt hun best doen om gezonder ijs te maken.
Ken jij er ook één in jouw buurt? Laat het ons weten! Plaats je tip hieronder bij de reacties.



Voorbeeld 3: natuurwinkel Tja…dat is natuurlijk het állermakkelijkste! Ben je ergens waar een natuurwinkel te vinden is, dan heb je heel veel geluk. De meeste natuurwinkels verkopen ijsjes van the Ice Cream Factory. De beste in het kant en klare ijs-segment die je maar kunt vinden! De smaak doet niet onder voor de “normale” ijsjes, maar de ingrediënten zijn biologisch én bevatten geen chemische toevoegingen en minder snelle suikers. Helaas is dat laatste in de afgelopen paar jaar wel veranderd: Sinds ze meerdere soorten verkopen, wordt er aan een aantal soorten wel (riet)suiker toegevoegd. Dus wil je zo min mogelijk suiker in je ijs hebben, kies dan voor de “magnum” soorten (alleen maar suiker in de chocolade laag), of de bekertjes ijs. Ze hebben voor de kleinsten zelfs een Pipo ijsje. In twee soorten: gemaakt op basis van soja of koemelk. Voorheen waren de raketjes van deze fabrikant zonder geraffineerde suiker, maar dat is sinds een jaartje of twee helaas veranderd. Het waterijs is –voor zover ik weet- tegenwoordig allemaal op basis van (mais-)glucosestroop. Dat is dus een afweging die je zelf moet maken. Sinds dit jaar maken ze ook een “raw-food” ijsje: een bekertje ijs op basis van kokosmelk. Een lekker ijsje zonder al te veel snelle suikers. Kortom: goede alternatieven!

Thuis ijs eten


Thuis is het natuurlijk een stuk makkelijker om gezond ijs te eten. Hier heb je twee keuzes: ijs kopen óf zelf maken. Voor de geïnspireerde doe het zelver volgen hieronder twee recepten. Voor de snelle oplossing heb ik een aantal merken op een rijtje gezet:

Waterijs zonder suiker of “enge” toevoegingen:

-         Hero fruit op een stokje
(een “echt” waterijsje op een stokje. Klein beetje gesmokkeld met vruchtenconcentraat, maar verder heel goed te doen wat ingrediënten betreft)               

Verkrijgbaar bij: de supermarkt

-         Bio Ice  (waterijs van puur biologisch vruchtensap in een zakje: puur, makkelijk en lekker. Maar wel wat klein voor de grotere kinderen en volwassenen)

Verkrijgbaar bij: natuurwinkels

Andere soorten ijs:

-         Smooz
(een nieuw ijsje, op basis van kokosmelk, in een kartonnetje. Helaas een klein beetje rietsuiker aan toegevoegd, verder heel zuivere ingrediënten en goed van smaak)

            Verkrijgbaar bij: steeds meer winkels in het alternatieve circuit, sportcentra of via internet.

-         Ice Cream Factory
(Groot aanbod diverse soorten. Let op: een aantal zijn mét toegevoegde suikers. Het sorbet ijs, de dozen met waterijsjes en de duo’s zijn met suiker (behoorlijk veel!). De literbakken vanille-ijs zijn op basis van maisstroop en de stracciatella (goddelijk!!!) bevat wat suiker in de chocolade. Dit geldt ook voor de “magnums”. Maar die suikergehaltes zijn beter te doen, is mijn ervaring. De Pipo’s en ijsbekertjes zijn de veiligste keuze, óók om lactosevrij te kunnen snoepen.)

      Verkrijgbaar bij: natuurwinkels

En nu….zelf aan de slag!

Ik maak al jaren zelf mijn ijs. Van water-tot roomijs en zelfs met hoorntjes. En natuurlijk altijd zonder geraffineerde suikers en tarwe. De meeste van mijn recepten houd ik nog geheim, want ik koester de wens dat Heel Gezonde Mama ooit haar ijs zal kunnen verkopen in heel Nederland, of zelfs Europa. Zou dat niet fijn zijn? Maar ik vind het ook belangrijk dat jij en je gezin ook nu al gewoon van gezond ijs kunnen genieten. Daarom twee recepten om lekker zelf ijs te maken. Klik op de titel om bij het betreffende recept te komen. Ik wens jullie smakelijk smullen!

Mama Sanna

Vruchten waterijsjes                                               Vruchten schepijs