Doorgaan naar hoofdcontent

Je haar wassen of de garagevloer ontvetten?

Ik geef het toe: zo veel als ik op de hoogte was van de do's en don'ts in voeding, zo weinig wist ik van cosmetica. Natuurlijk, ik wist wel dat er schadelijke stoffen in konden zitten, maar ik koos altijd voor natuurlijke cosmetica (dacht ik!), dus hoe erg kon het zijn? En soms, héél soms kocht ik Zwitsal babyshampoo voor de kinderen toen ze ouder waren. Want dat rook zo lekker, vonden ze. En ik? Ik vond het lekker goedkoop....

Maar sinds een paar maanden ben ik ook de ingredienten van cosmetica eens beter gaan bekijken. Dat kwam omdat ik in aanraking kwam met de producten van Ringana. Een Oostenrijks cosmeticamerk dat al 17 jaar verse en 100% natuurlijke verzorgingsproducten maakt. In eerste instantie vond ik het best grappig: vers. Leuke gadget, dacht ik nog. En 100% natuurlijk? Dat gebruikte ik toch al?
Tot mijn grote schrik bleek echter dat een cosmetica product zich al "natuurlijk" mag noemen als er 3 tot 4% natuurlijke ingredienten in zitten. Wat er verder bij zit, maakt niet uit. (wááát?!)
Ik besloot Ringana te proberen en startte met de tandolie, de gezichtscreme en de voetbalsem. Wow! Het verschil was enorm. Wat een heerlijk gevoel! Mijn huid leek wel te herademen. Het was alsof je eindelijk te drinken krijgt na uren sporten. Kortom: mijn huid werd echt gevoed! Over mijn tanden schrijf ik later nog eens, maar geloof me: ook dat was overweldigend goed.

Sinds die tijd ben ik zeer kritisch gaan kijken naar de ingredienten op cosmetica, schoonmaak- en wasproducten. Het is alsof ik de doos van Pandora heb geopend....wat een rommel! En daarom heb ik me voorgenomen mijn ontdekkingen met jullie te delen. Niet omdat ik het zo goed weet, maar omdat ik -net als jullie- aan het ontdekken ben wat er allemaal mis is met onze verzorgingsproducten. Producten die we dagelijks gebruiken en die we ook op onze kinderen smeren. Wanneer je daarbij stil staat, word je echt even stil.... Het is dus niet bedoeld om je angstig te maken. Ik vind het belangrijk dat wij als ouders/verzorgers maar ook gewoon als consument geinformeerd zijn. Zodat wij zelf bewuste keuzes kunnen maken. Voor alternatieven bijvoorbeeld. Dus...vanaf vandaag: elke vrijdag is beautydag. Op vrijdag kun je van mij een blog verwachten over een ontdekking op het gebied van cosmetica en verzorging. Deal?



Vandaag wilde ik het hebben over shampoos en zepen. Want wist jij dat in de meeste shampoos en zeep een heel nare stof zit? Het is het stofje dat er voor zorgt dat het zo lekker schuimt. Mmmmm dat kan zo lekker zijn! Totdat je beseft dat het verantwoordelijke ingredient daarvoor een industriele reiniger is. Een reiniger die gebruikt wordt (onder andere) voor het reinigen van garagevloeren en ovens. Zonder gekheid! Het stofje heet: Sodium Lauryl Sulfate. Afgekort SLS. Vaak staat het als één van de eerste ingredienten op de lijst, en dat betekent dat daar het meeste van in zit. Wil je weten wat het doet (behalve schuimen)?

Een paar feiten:
-SLS kan binnendringen in de ogen en huid en tast daar de eiwitten in de weefsels aan. Denk aan de ogen van je kinderen die zich nog moeten ontwikkelen, en je snapt dat je dit toch liever niet in die oogjes wilt hebben.
-SLS is de sterkst irriterende stof voor de huid die ze hebben kunnen vinden. Sterker nog: als ze willen testen in laboratoria hoe irriterend een stof is, vergelijken ze het met SLS. (huh? Snap jij het nog waarom het in onze zeep zit?)
-SLS vormt Nitraten (kankerverwekkende eigenschappen)
-SLS produceert nitrosaminen (kankerverwekkende stof die veroorzaakt dat het lichaam grotere hoeveelheden nitraten opneemt)
- SLS kan het DNA van de cel aantasten (Japans onderzoek)

Wel een beetje verwacht,
maar toch geschrokken!
Nu ben ik even gaan kijken in mijn huishouden. De fles met Zwitsal was gelukkig leeg (en wordt niet meer in huis gehaald), maar ik kon hem dus nog wel even ontleden. Ja hoor, SLS was in grote hoeveelheid aanwezig! In een babyshampoo!? Maar goed, ik was daar wel een beetje op voorbereid. Waar ik wel van ben geschrokken was mijn Ecover handzeep. Gekocht omdat ik dacht "als het goed is voor het milieu, zal het ook goed zijn voor mij". Dat is dus geen goede graadmeter!!! Want ook Ecover bevat SLS. Het wordt genoemd als tweede ingredient na water. Shock!!!!



Maar waar ik het meest van geschrokken ben is dat het niet alleen SLS is, wat je aantreft in de zeep van
Dat valt vies tegen, Ecover!
Ecover. Er zitten verschillende chemische conserveermiddelen in (voor de liefhebber: Potassium Sorbate en Sodium Benzoate). Deze middelen kunnen allergieen opwekken. En last but not least: het middel Sodium Lauroyl Sarcosinate. Een stof die medium schadelijk wordt geacht, maar de eigenschap heeft de huid beter doorlaatbaar  te maken. En laat dát nu net de crux zijn! Want beter doorlaatbaar betekent dat alle chemische stofjes die ook in de zeep zitten nóg beter de huid kunnen doordringen. Het advies is om deze stof niet te gebruiken in combinatie met nitraatvormende ingredienten. Hé! Was SLS niet nitraatvormend???? Oh jee..... je voelt hem al aankomen: de SLS (garagevloer- c.q. ovenreiniger) wordt nóg beter in je huid opgenomen, dankzij de toevoeging van dit Sodium Lauroyl Sarcosinate. Mmmmmm Nog een schuimbadje, lieverd?

Tja...dit soort ontdekkingen zetten je toch snel met je beide voeten op de aarde. En ik snap steeds beter waarom mijn huid en haar zo ontzettend blij is met mijn Ringana shampoo. Bovendien snap ik ook waarom Andreas Wilfinger (de oprichter van Ringana) gekozen heeft voor "vers": hij wil geen énkel conserveermiddel in zijn producten. En hij heeft groot gelijk! Ik lach dus niet meer om de term "vers", maar omhels het met liefde. Want ik houd van mijn lijf, en dat van mijn kinderen. Dus....dan maar iets minder schuim, maar wel.......Heel Gezond!

Mama Sanna

Bronnen: www.aliasinfo.ch
 www.heelnatuurlijk.nl
www.hetkanwel.net
www.truthinaging.com

Reacties

Populair

Recept: Fries roggebrood

Een recept voor het échte roggebrood, zonder tarwe, geraffineerde suiker, gist, conserveringsmiddelen of broodverbeteraars. Wie kent het niet: het échte Friese roggebrood… Dat hele donkere, beetje plakkerige brood waar je nog de hele korrel in ziet? Je kunt het natuurlijk in elke supermarkt kopen, maar aangezien wij Heel Gezond willen eten, en dus geen broodverbeteraars, suiker, conserveringsmiddelen en dat soort dingen willen eten, wordt dat al best een beetje lastig. Daar komt nog bij dat in de meeste roggebroodjes in de supermarkt tarwe is toegevoegd. En dat wil ik liever niet. Dan heb je als alternatief het fantastische Soggus roggebrood, dat je bij de Natuurwinkel kan kopen. Lekker! Maar wel behoorlijk prijzig. Dus….wij maken het gewoon lekker zelf! Tot voor kort was het nog nooit gelukt een goed recept te vinden, wat ik aan kon passen aan mijn wensen. De meeste recepten gebruiken roggemeel. Maar dat geeft nooit het effect van het roggebrood wat je in de winkel of b

Recept: Drakenbrood

Recept voor Drakenbrood Herfsttijd/Michaëlstijd is de tijd van het overwinnen van onze angsten en donkere kantjes in ons zelf. Dit vergt moed. 29 september is de dag van St. Michaël, de Aartsengel die de duivel (draak) versloeg en uit de hemel bande. Voor kinderen wordt deze innerlijke beleving van de herfsttijd verbeeld door het verhaal van Joris en de draak. Ridder Joris die de draak verslaat is een prachtig beeld van moed en kracht.  Speciaal voor deze dag wordt dan ook een drakenbrood gebakken die symbool staat voor de overwinning van het goede over het kwade, en het aanspreken van je eigen moed. Voor iedereen die deze kwaliteit kan gebruiken, of voor hen die zojuist hun eigen “draken” succesvol hebben bestreden, is hier het recept voor een Heel Gezond drakenbrood, uiteraard natuurlijk gezoet. Het deeg wordt bereid in de broodmachine. Dit scheelt een heleboel werk en “gedoe”. Maar natuurlijk kan het ook heel leuk zijn om zelf deeg te kneden. Daar schrijf ik een

Boter klaren stap voor stap

Wanneer je niet goed tegen koemelk-eiwit kan, is het klaren van boter vaak een handige oplossing. Hierbij zijn de eiwitten uit de boter gezeefd (geklaard, dus) en blijft alleen het botervet over. In de oosterse keuken is deze vorm van boter ook bekend als “Ghee”. Je kunt het ook in de natuurwinkel of toko kopen, maar dan kost het vaak een vermogen. Veel handiger is het om het zélf te maken. Je kunt dan zelf kiezen of je voor biologische of reguliere boter gaat. Let op: dit kan een oplossing zijn voor mensen met een koemelk EIWIT-tolerantie. Voor mensen met een lactose-intolerantie lost dit niets op. Lactose blijft ook in de Ghee aanwezig. Er kunnen ook nog sporen van het eiwit achterblijven, dus heb je een sterke intolerantie? Probeer dit dan voorzichtig uit. Waarom bakken met (geklaarde) boter? Bij het verhitten van vetten, ontstaat er een reactie in de moleculen. Dit gebeurt vooral bij de onverzadigde vetzuren. Zij zijn wat men noemt “niet stabiel” bij verhitting. Die ni