Doorgaan naar hoofdcontent

tranen en muziek

Opruimen! Dit gebeurt op alle vlakken, dus ook mijn huis én mijn emoties.Ik ondersteun dit altijd door veel water en muziek
Wanneer je begint met ontgiften, zul je merken dat niet alleen je lijf reageert. Veel mensen beschrijven een gevoel van onrust na enkele dagen op weg te zijn met hun detox-programma. De tranen zitten erg hoog, en er hoeft maar een klein dingetje te gebeuren om ze te laten stromen. Ook komt er vaak een onbedwingbare behoefte op zetten om ook je huis onder handen te nemen.

Je hoeft niet streng te detoxen om deze verschijnselen te bemerken. Zelfs als je de afgelopen week bent begonnen je inname van groente en fruit (groene smoothie?!) te verhogen, kun je dit al bemerken. Maak je geen zorgen: het is volkómen normaal. Wanneer ons lichaam oude rommel eruit aan het werken is, begint er in ons hele systeem van alles te verschuiven. Niet alleen oude rommel in ons lichaam wil er uit, maar ook emotioneel wordt er opgeruimd en je omgeving reflecteert je innerlijk, dus ook dáár wil je opruimen.

Het is belangrijk om die emoties de ruimte te geven. Onderdruk het niet, maar verwelkom het: je bent aan het opruimen! Persoonlijk vind ik het onrustige gevoel veel vervelender dan wanneer de tranen komen. En dus help ik mezelf soms een handje: ik zet muziek op die bij de stemming past. Dat kan muziek zijn die gekoppeld zijn aan herinneringen die op dat moment boven komen, maar het kan ook andersom: ik zet een muziekje op en de herinnering (en de emotie) komt boven. Vaak zing ik luidkeels mee en ga eens lekker huilen. Dat lucht op!

Je merkt op die momenten dat er ook lichamelijk een reactie komt. Het huilen ruimt letterlijk op van binnen: vaak heb ik daarna een ruimer gevoel in mijn buik en longen. Ook mijn schouders zijn daarna meer ontspannen. Er is letterlijk een last van mijn schouders gevallen.

In de afgelopen jaren heb ik zo mijn favoriete detox nummers gevonden. Natuurlijk zijn ze voor mij persoonlijk verbonden aan herinneringen, gebeurtenissen en emoties. Maar wie weet inspireer ik je tot het opstellen van je eigen lijstje. Hier zijn een paar ideetjes:

Anastasia   - Left outside alone (ideaal voor het verwerken van liefdesverdriet!)
K3 - je hebt een vriend (ja echt hoor! Liefdesverdriet of verbroken vriendschappen)

En dan heb ik nog wat van die nummertjes die de vechtlust helpen aan te wakkeren:

Duran Duran - Careless memories en Crime and Passion
Tina Cousins - Killin' time

En wanneer ik dan helemaal ben uitgehuild, voel ik me een stuk beter. En dan draai ik vaak "Alles doet het nog" van Doe Maar :)

Ik ben heel benieuwd of je dit onrust gevoel ook herkent. En gebruik je dan ook wel eens muziek om de tranen te kunnen laten vloeien? Wat zijn jouw favoriete nummers daarvoor?

Liefs,

Mama Sanna


Reacties

Populair

Recept: Fries roggebrood

Een recept voor het échte roggebrood, zonder tarwe, geraffineerde suiker, gist, conserveringsmiddelen of broodverbeteraars. Wie kent het niet: het échte Friese roggebrood… Dat hele donkere, beetje plakkerige brood waar je nog de hele korrel in ziet? Je kunt het natuurlijk in elke supermarkt kopen, maar aangezien wij Heel Gezond willen eten, en dus geen broodverbeteraars, suiker, conserveringsmiddelen en dat soort dingen willen eten, wordt dat al best een beetje lastig. Daar komt nog bij dat in de meeste roggebroodjes in de supermarkt tarwe is toegevoegd. En dat wil ik liever niet. Dan heb je als alternatief het fantastische Soggus roggebrood, dat je bij de Natuurwinkel kan kopen. Lekker! Maar wel behoorlijk prijzig. Dus….wij maken het gewoon lekker zelf! Tot voor kort was het nog nooit gelukt een goed recept te vinden, wat ik aan kon passen aan mijn wensen. De meeste recepten gebruiken roggemeel. Maar dat geeft nooit het effect van het roggebrood wat je in de winkel of b

Recept: Drakenbrood

Recept voor Drakenbrood Herfsttijd/Michaëlstijd is de tijd van het overwinnen van onze angsten en donkere kantjes in ons zelf. Dit vergt moed. 29 september is de dag van St. Michaël, de Aartsengel die de duivel (draak) versloeg en uit de hemel bande. Voor kinderen wordt deze innerlijke beleving van de herfsttijd verbeeld door het verhaal van Joris en de draak. Ridder Joris die de draak verslaat is een prachtig beeld van moed en kracht.  Speciaal voor deze dag wordt dan ook een drakenbrood gebakken die symbool staat voor de overwinning van het goede over het kwade, en het aanspreken van je eigen moed. Voor iedereen die deze kwaliteit kan gebruiken, of voor hen die zojuist hun eigen “draken” succesvol hebben bestreden, is hier het recept voor een Heel Gezond drakenbrood, uiteraard natuurlijk gezoet. Het deeg wordt bereid in de broodmachine. Dit scheelt een heleboel werk en “gedoe”. Maar natuurlijk kan het ook heel leuk zijn om zelf deeg te kneden. Daar schrijf ik een

Boter klaren stap voor stap

Wanneer je niet goed tegen koemelk-eiwit kan, is het klaren van boter vaak een handige oplossing. Hierbij zijn de eiwitten uit de boter gezeefd (geklaard, dus) en blijft alleen het botervet over. In de oosterse keuken is deze vorm van boter ook bekend als “Ghee”. Je kunt het ook in de natuurwinkel of toko kopen, maar dan kost het vaak een vermogen. Veel handiger is het om het zélf te maken. Je kunt dan zelf kiezen of je voor biologische of reguliere boter gaat. Let op: dit kan een oplossing zijn voor mensen met een koemelk EIWIT-tolerantie. Voor mensen met een lactose-intolerantie lost dit niets op. Lactose blijft ook in de Ghee aanwezig. Er kunnen ook nog sporen van het eiwit achterblijven, dus heb je een sterke intolerantie? Probeer dit dan voorzichtig uit. Waarom bakken met (geklaarde) boter? Bij het verhitten van vetten, ontstaat er een reactie in de moleculen. Dit gebeurt vooral bij de onverzadigde vetzuren. Zij zijn wat men noemt “niet stabiel” bij verhitting. Die ni