zaterdag 16 april 2016

De zin en onzin van Speltbrood

Steeds meer mensen ontdekken Spelt. Dit graan is een oud ras dat door de eeuwen heen weinig veranderd is. Omdat tarwe veel makkelijker te telen was en meer opbracht heeft tarwe het spelt ooit verdrongen. In de loop der tijd werd er aan tarwe steeds meer gesleuteld om het te "verbeteren". Ver-edelen noemt men dat. Op zich lijkt dat niet zo'n slecht idee, maar de laatste tijd komen er natuurlijk steeds meer feiten boven water over tarwe die aangeven dat dit graan niet meer helemaal is wat het ooit was. Biologische tarwe schijnt iets beter te zijn, maar een feit is dat er steeds meer mensen een gevoeligheid hebben ontwikkeld voor dit graan. Dit heeft naar mijn idee minder te maken met de kwaliteit van het (biologische) graan dan wel met het feit dat we iedere dag overstelpt worden met tarwe. Het zit overal in, zelfs in producten waar je het niet verwacht. En iedere voedingsdeskundige weet: waar je te veel (eenzijdig) van gebruikt, ontwikkel je vaak een intolerantie tegen.

Enfin...daar kwam spelt terug. Wat een ontdekking! Meer en andere eiwitten, zacht voor de darmen, nog vrijwel ongerept (oer!) en heel makkelijk in gebruik. Het werd een hit en inmiddels zelfs een regelrechte hype. Waar je het vroeger alleen in natuurwinkels tegen kwam, zie je het nu overal. En tot mijn verbazing zag ik het nu zelfs in de Lidl liggen!

En daar blijkt dan wat het nadeel is van een hype: dat er spelt wordt gebruikt betekent namelijk nog niet dat het ook gezond is! Enerzijds wordt er vaak veredelde spelt gebruikt (een kruising met tarwe), anderzijds zijn de ingredienten die er bij worden gevoegd in veel producten echt niet om blij van te worden.

Als voorbeeld het brood uit de Lidl. Dit zie je liggen in de schappen:


en je denkt: Ha!!! Spelt brood!!!! Lekker, gezond én goedkoop! Meenemen dus!

Maar als je verstandig bent, neem je een kijkje op de achterkant om het etiket even door te nemen. Daar zie je:


Allereerst bestaat dit brood voor de helft uit speltbloem (dus wit geraffineerd meel), terwijl je toch het beste volkoren brood kunt eten. Daarnaast zie je het misschien al meteen staan: gekaremeliseerde suiker en suiker. Kortom: dit brood is een koolhydratenbom. Bovendien is het gebruik van gekaremeliseerde suiker nog schadelijker voor je gezondheid i.v.m. de reactie van deze vorm van suiker met de in het brood aanwezige eiwitten. Hierdoor ontstaat er een chemische reactie die men "glycatie" noemt. De suiker en de eiwitten vormen door de verhitting de zogenaamde AGEs . Deze versnellen de verouderingsprocessen in het lichaam en kunnen uiteindelijk zorgen voor aandoeningen zoals staar, meer kans op aderverkalking, hartaandoeningen, verslechterde werking van de zenuwen en er is mogelijk meer kans op het ontstaan van kanker. * Kortom: zo gezond is dit brood nou ook weer niet!

*Let op: zeg ik nu dat je een enge ziekte krijgt van het brood van de Lidl?! Ik ben er van overtuigd dat ziekte en gezondheid een samenspel zijn van een heleboel factoren. Dus nee, van alleen een broodje van de Lidl krijg je echt niet direct een slopende ziekte. Dat is te kort door de bocht. Daar distantieer ik me met klem van! Ik wil je alleen bewust maken van de voedingsstoffen die je in ons bewerkte voedsel terug vindt en ik denk wel dat we onze vraagtekens kunnen zetten bij hoe gezond al die dingen bij elkaar genomen zijn.

Het is jammer dat "Spelt" dus nu wordt misbruikt door de voedselproducenten om jou als welwillende consument (die heel veel over heeft voor zijn gezondheid) weer in hun straatje te krijgen. De enige remedie daar tegen is: informeer je zelf! "Spelt" op zich is geen garantie voor gezond, dat blijkt uit dit soort dingen. Blijf dus etiketten lezen en leer over hoe voeding in elkaar zit. Ik hoop daar met mijn blog en FB tips aan bij te kunnen dragen.

Mama Sanna

Meer info over AGEs vind je o.a. op: http://www.dehormoonfactor.nl/het-gevaar-van-teveel-suiker-glycatie

P.S.: er valt nog véél meer te schrijven over spelt en andere granen. Dat zal ik vanaf nu dan ook wat regelmatiger doen. Belangrijkste is dat je zo veel mogelijk varieert (er zijn heel veel soorten!) en volwaardige granen eet. Het meel wat in fabrieksbrood zit, is op zo'n manier gemalen dat er bijna geen voedingswaarde meer in zit. Daar heb ik het graag over in een volgende blog. Heb je meer vragen over granen? Stel ze gerust hieronder, of meer privé via de mail en ik ga daar een volgende keer op in.